Blond!bunny

Australiens MotoGP!

Publicerad 2013-10-20 16:28:50 i MotoGp,

Okej!
Jag steg upp vid halv sju i morse för att kunna se loppet och slippa se reprisen på det.
Sen gick jag och la mig igen och skönt var det.
Och nöjd med dagens resultat blev jag!
Hade det inte varit för de där kommentatorerna så hade det varit ett bra lopp i det stora hela!
 
Under helgen så drog dom först ner varvantalet, från 26 till 19.
Riktigt varför vet jag inte.
Men sen skulle förarna byta bakdäck (cykel), på order av Bridgestone.
Bridgestone ansåg inte att dom hade utfört tillräckligt med tester på den här banan med däckblandningarna.
Och jag tror även att det hade med den nya asfalten att göra.
Så alla förarna fick max köra 10 varv med sina bakdäck innan det var dags för dom att byta.
Dom fick gå in redan under det 9:e varvet om dom ville, men under det 10:e var dom tvungna att göra det.
 
Pedrosa är först in i depån och gör sitt byte under 9:e varvet.
Han kommer in för snabbt och blir bestraffad för det, (förklarar sen).
Under det 10: varvet går resterande av förarna in, utom Marquez och Staring.
 
När alla andra är inne, ger det Marquez en hej dundrande ledning.
Och när Marquez faktiskt går in i depån, ligger både Lorenzo och Pedrosa väldigt långt bakom.
Så pass långt bakom att när mrquez kommer ut på banan igen så har de andra två precis kommit ikapp.
Marquez vänder sig om flera gånger och borde ha insett att han absolut under inte några som helst omständigheter skulle hinna få upp farten för att kunna ta sig an de andras hastighet vilket gör att Marquez helt sonika slänger sig ut på banan och gör så att han och Lorenzo går ihop.

Pedrosas straff då, för sin hastighetsöverskridning var att han var tvungen att släppa en position i racet, för att sedan ha full rätt att ta den tillbaka, och det straffet sonade han under Lorenzos och Marquez sammanstötning.
Och hela den här biten om hans straff fattade jag ganska snabbt kan jag säga, men kommentatorernas syn på detta och mina klagomål på dom, kommer sist.
 
Under det 12:e varvet får Marquez svart flagg!
Förstå mig om jag påstår att jag blev överlycklig!
Staring som gjorde samma fel som Marquez får samma straff och båda är med andra ord diskvalifiserade.
 
Detta gör ju då att ställningen tros vara Lorenzo, Rossi och sen Pedrosa, eftersom han skulle tappa en placering som straff för fortkörningen.
Men som sagt, det hela slutade med att Pedrosa fick sin andra plats eftersom han tog hand om straffet, utan att veta om det egentligen tror jag, redan ute på banan.

Nu till dom irriterande kommentatorerna då!
 
Var för fan inte så ombytliga!
Innan loppet började så var dom positivt inställda till det hela med cykelbytet och ansåg att det skulle ge krydda åt hela loppet.
Men när allt komm till kritan och Marquez blev diskvalifiserad så var det rörigt och oorganiserat att ha ett sådant här byte under ett lopp.
Och nej, Marquez blev inte straffad på grund av Bridgestone, han blev bestraffad för att han inte kunde följa en enkel regel!
Max 10 varv!
Vad är problemet?
Kan man inte räkna till 10 kanske man inte har på banan att göra?
 
Och sluta höja Marquez till skyn som en Gud!
Han är duktig, vi vet det.
Men han har många gånger under säsongen orsakat många fel och kört in i de andra förarna.
han har kört väldigt, väldigt vårdslöst många gånger, och det vet ni också, för ni är mer inne i tävlingarna än vad vi TV-tittare är.
Han var nära att orsaka ytterliggare en olycka idag tillsammans med Lorenzo.
För två veckor sen körde han in i Pedrosa och har sönder hans cykel så att han flyger rakt upp i luften.
Han borde fått mycket mer straff än vad han redan har fått.
Han prejade Lorenzo MED VILJE för att komma före!
Vill han köra kontaktsport får han fan börja med brottning eller nåt!
Han kanske borde satsa på UFC, så nån kan banka in lite vett i skallen på honom så han slutar riskera någon annans förares säkerhet.
 
Som Lorenzo sa i en intervju tidigare i år:
"Marquez hade inte haft sin ledning i VM om det inte hade varit för att han och Pedrosa hade skadat sig.
Marquez trillade och skadade/bröt enn finger.
Det är inte värre än att bryta en nagel..."
 
Och efter att kommentatorerna suttit och beklagat sig över hur fel allt var med Marquez´s straff avslutar dom med:
"Jag vill inte verka bitter..."
Nej, vi märker det.
Dom tyckte att det borde ha räckt med några sekunders tillägg på sluttiden eller en drivethru som straff.
Nu tycker dom att ställningen i VM är helt tokig på grund av detta.
Jag tycker att straffet var helt befogat och nu är det jämnare resultatmässigt och mer spännande.
det är inte svårt att följa regler.
Det är hur lätt som helst!
Dom nämnde inget om att Staring fick samma straff!
Var hans förseelse värre än Marquez´s kanske?
Nej, det var ett helt rätt beslut.
Är det satt 10 så är det.
 
Dom höll sedan på att tjata och tjata om att Pedrosa inte alls låg 2:a utan att Rossi gjorde det och dom förstod inte alls varför det inte visades i rutan.
Nej, för han hade redan sonat sitt straff!
Hur svårt är det?
 
Tack vare att Marquez blev diskad kom rossi upp på podiet på en 3:e plats.
 
 
Visst, jag hade inte gjort programmet bättre med att själv vara kommentator, men jag anser att kommentatorerna ska vara opartiska och inte tjata sönder ställningar och bli glada som femåringar när jultomten kommer när deras gullgosse gör nåt bra!
Skärpning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

Jag heter Carolina och bor med min make och vår hund Elvis och vår katt Kåda i ett hus på landet i Sölvesborg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela