Blond!bunny

En vegetarisk tid!

Publicerad 2018-02-11 16:42:29 i Hemlagat,

Jag har ingått i en personlig utmaning, för att äta vegetarisk kost, med något eventuellt undantag för någon fisk, som en pescetarian, som äter fisk och skaldjur
Men jag ska till största delen enbart äta vegetariskt i två månaders tid.
Varför?
Jag vet inte riktigt, jag känner för det och jag vill se hur jag kommer att må i kroppen och knoppen av maten.
Jag har bara hört positiva saker från personer som har övergett köttet för en vegetabilisk kost.
Och det är det jag nu då ska prova.
 
Jag började 29/1, så jag har snart hållt på i två veckor.
Än så länge är jag inte besviken.
Jag var tveksam till kikärtor, då jag har haft det i maträtter tidigare som har smakat uräckligt.
Alla maträtter jag har provat hittills har kommit från boken som jag fick av min lillasyster med fästman i julklapp.
 
 
Det första jag gjorde, var en chili, som egentligen även skulle innehålla choklad, men jag känner faktiskt att det antagligen inte är något för mig.
Choklad ska man äta som den är, i omåttliga mängder...
Rätten innehöll kikärtor.
Men, vad gott det blev!
Dagen efter åt jag samma sak, fast med potatis, och det passade bättre med potatis än med ris!
 
 
Därefter blev det en lasagne.
Jag hade tillexempel aldrig haft morötter eller kantareller i en lasagne om det inte hade stått så i receptet!
En klockren kombination!
 
En soyafärswok.
Faktiskt inte ett recept från boken, men likaväl gott som tusan.
Maken fick samma rätt fast med nötfärs.
 
Burgare gjord på bland annat svarta bönor och majs.
Dressing gjord på avokado.
Jag trodde aldrig att en burgare kunde vara god utan kött i.
Men ack så fel jag hade.
Och jag trodde ju aldrig att jag någonsin skulle göra en burgare på bönor, det fanns liksom inte i min värld.
Det enda tråkiga med den rätten var att burgarna gärna delade sig.
 
Sen blev det en potatispaj med bland annat selleri i och en tryffelsås.
Maken hade den dagen gjor en stor stek till sig, som sedan räckte i 2 dagar till.
"Din mat ser mycket godare ut!"
Sa han när jag höll på att få ihop allting i formen.
Den inte bara såg godare ut, den var det också!
 
Dagen därefter så blev det en rätt som man kan kalla "Veckan som gick":
Då det blev en hel del småkladdar över av svamp, majs och spenat mm så gjorde jag en snabb pastasås med soyafärs i också.
 
Sen blev jag sjuk.
Jag åkte på en rejäl förkylning och åt bara några smörgåsar om dagarna.
Det blev chilin nån dag soyafärswoken en annan, då det blev ganska mycket över så frös jag in resten.
 
 
En grönkålsgratäng fick bli veckans "stora matprojekt" efter att ha legat halvt om halvt för döden.
Makens utsago om gratängen blev:
"Den får du gärna göra igen!"
 
Jag har lovat honom att hålla honom utanför mitt "projekt och han har lovat att äta vegetariskt minst en gång i veckan.
Övriga dagar lagar jag annan mat till honom.
 
Under dessa två veckorna har jag testat mer nya grejer, än vad jag har gjort tidigare i hela mitt liv.
Jag menar...
Jag och grönkål?
Jag trodde aldrig att jag skulle tillaga grönkål och dessutom tycka om det!
Men tänk så fel man kan ha!
 
Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här oftare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

Jag heter Carolina och bor med min make och vår hund Elvis och vår katt Kåda i ett hus på landet i Sölvesborg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela