Blond!bunny

Att somna på jobbet!

Publicerad 2013-09-24 22:44:50 i Blandat!,

Det är ju givetvis helt tabu att somna på jobbet, oavsett om man jobbar dagtid, skift ,eller som jag, ständig natt.
Men om man ser till dom som jobbar natt, som jag tror kan leda statistiken för att somna under sin tjänst, om det nu finns sådan statistik.
Jag personligen tycker att det finns två olika synsätt på det här problemet:
1) Man kan somna.
2) Man kan somna.

Ja, det är faktiskt en stor skilnad på de båda meningarna även om likheten är exakt i skriftm men inte i ton.
Sitter man till exempel vak, alltså helt ensam i tysthet och stillhet är det ju ganska självklart att sömnen gör sig påmind vid 03:00-05:00 nånstans.
Det gör den även på mig.
Jag har fördelen att kunna titta på film, surfa eller titta på nåt naturprogram.

Att sitta rakt upp och ner på en pinnstol, soffa eller fotölj och somna tycker jag att man ska se en aning mellan fingrarna.
Skulle däremot någon gosa till sig och kanske dra på sig en filt och somna, är det fel i mina ögon, för då har man inte gjort vad man kan för att hålla sig vaken.

Självklart är ju båda scenarierna helt fel, och nu har jag tagit exempel som kanske bara förekommer inom vården.
En vägarbetare, montör eller något annat fysiskt arbete är ju aktivt, och mindre sövande.
Inom vården på natten ska man ju vara så tyst som möjligt.

Dessutom är det faktiskt onaturligt för en människa att vara vaken på natten.
Kroppen är sedan miljontals år tillbaka faktiskt gjord för att sova på natten.
Och att gå emot ett naturligt beteende är faktiskt fel, egentligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

Jag heter Carolina och bor med min make och vår hund Elvis och vår katt Kåda i ett hus på landet i Sölvesborg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela