Blond!bunny

Ingen trafikpolis, men...

Publicerad 2015-09-10 11:38:41 i Blandat!,

Jag hade varit på en mindre utfärd tidigare i förmiddags och på vägen hem så hamnar jag bakom en bonde som ligger i cirka 30km/h. Lite smått irriterande, men jag behöll lugnet för en gångs skull då jag inte hade någonstans att vara eller någon tid att passa.
Det som jag däremot reagerade på var när vi mötte två lastbilar.
Traktorn med släp tog upp ungefär 75% av hela vägbanan och en lastbil behöver ungefär 60% av vägbanan.
Detta möte innebar med andra ord att det fattades en hel del vägbana för att mötet skulle gå smidigt.
Det gick, men det var på det berömda håret.
Både bonden och lastbilen fick ligga långt utanför vägbanan.
Dessutom, på lastbilens sida ligger det en stenmur mindre än två meter från asfalten.
Det gick, men det var knappt som sagt.
 
 
Att vägen är tungt trafikerad för tillfället råder det ingen som helst tvivel om då trafiken från gamla E22:an är omdirigerad upp på Norremarksvägen på grund utav ett vägarbete.
Men att dirigera om trafiken på en väg som är så smal som denna vägen är, det är bara idiotiskt!
Och människor som inte kör på vägen regelbundet verkar inte veta vad hastighetsbegränsning innebär!
Utanför mitt hus råder det 70,och jag har ingen sådan där mackapär som polisen har för att mäta en bilshastighet, men nog fan kan jag se skillnad på om en bil närmar sig mig i 70 eller 90.
Måtte vägarbetet snart bli klart!
Vi flyttade till huset bland annat för att det låg vid en väg som vinterunderhålls OCH har (hade) en låg mängd trafik.
 
 
Veden staplades upp igår, så nu är det bara till att invänta det riktiga höstrusket, ta en kopp te, tända ljus och mysa sig ner i soffan med en filt framför en brasa.
Det där sista känns som om det hade kunnat passa in i en kontaktannons, ihop med långa skogspromenader...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

Jag heter Carolina och bor med min make och vår hund Elvis och vår katt Kåda i ett hus på landet i Sölvesborg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela